حقوق بشر، هشدار
کن تیمرمن کن تیمرمن

برگردان از فرامرز دادرس

 

کن تیمرمن سناتور پیشین آمریکایی و مدیر بنیاد دموکراسی در ایران، در نظر دارد با ارائه طرحی به کنگره آمریکا از سوء استفاده حکومت جمهوری اسلامی، از سازمان پلیس بین المللی " اینترپل " در دستگیری مخالفین سیاسی اش در بیرون از کشورجلوگیری کند.

کن تیمرمن، می گوید ؛ اینترپل مجبور نیست " یادداشت قرمز" دولت های عضو را بپذیرد. او در نظر دارد، از نمایندگان کنگره آمریکا درخواست نماید، که تا قطع کامل این اعمال از سوی حکومت جمهوری اسلامی، دولت آمریکا از پرداخت سهم خود در بودجه پلیس اینتر پول خودداری نماید.

 

تیمرمن، در سر مقاله دیروز واشینگتن تایمز، با افشا کردن ترفند های تازه حکومت اسلامی در سرکوبی مخالفین سیاسی این رژیم ، می گوید که این حکومت با سوء استفاده از راه های قانونی به دستگیری و حذف مخالفین سیاسی خود می پردازد.

 

رژیم ایران پس از سرکوب جنبش سبز، و آخرین تظاهرات مخالفین خود در سالگرد انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه گذشته، به فکر افتاده که مخالفین سیاسی خود در خارج از کشوررا نیز سرکوب نماید. او می افزاید که سال گذشته حکومت ایران کوشید که تظاهر کنندگان علیه خود را با متهم کردن به " محاربه " که حکم آن در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، اعدام می باشد، سرکوب کند.

 

در 23 فوریه 2010، حکومت ایران عبدالمالک ریگی رهبر گروه جندالله را که در پاکستان بسر می برد دستگیر کرد، و چند روز پس از این دستگیری، در یک صحنه سازی بنام " اعتراف " که فیلم آن از رسانه ها پخش شد، ریگی گفت که سازمان (CIA) به گروه او آموزش و اسلحه می داده است، چیزی که دولت آمریکا آن را رد کرد و "مسخره "  نامید.

 

ریگی کسی بود که عملیات نظامی پر سرو صدایی علیه نیرو های امنیتی حکومت اسلامی انجام داده بود، که آخرین و مرگبارترین آن، عملیات انفجار انتحاری بمب، در نزدیکی شهر پیشین در استان سیستان و بلوچستان ایران بود.

 

در این بمب گذاری، چهل وسه تن کشته شدند که در میان آنان، پانزده تن از فرماندهان بلند پایه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی دیده می شوند.

 

در حال حاضر رژیم برای سرکوب و از میان برداشتن مخالفین سیاسی خود در خارج از کشور، برنده شده، و متحدین تازه ای برای این کوشش های خود به دست آورده است. دولت های بلژیک، آلمان و اینترپل، سازمان پلیس بین المللی که مرکز آن در شهر لیون در فرانسه می باشد.

 

در ششم مارس 2010، دولت آلمان بر پایه یک حکم بازداشت مشکوک، که از دولت بلژیک دریافت کرده بود، به آپارتمان رحمان حاجی احمدی، دبیر کل حزب پژاک کردستان ایران، در شهر کلن در آلمان یورش برد، و او را دستگیر کرد. این حکم بازداشت به زبان آلمانی بود و در هنگام دستگیری به آقای احمدی، به او نشان نداده اند.

 

گفته شد که آقای احمدی به دلیل شرکت در گردهمایی کنگره پان کرد ها (KCK) و رفتن به پایگاه های آموزشی گروه زیر فرمانش در شمال عراق با انیفورم (PJAK) که شباهت به انیفورم (PKK) دارد، تحت تعقیب است. (PKK) از سوی آمریکا و برخی از کشور های اروپایی در لیست سازمان های تروریستی قرار دارد.»

 

مشکل پژاک، شباهت انیفورم آن به پ کا کا، و قرار داشتن پایگاه های آموزشی آن در کوهستان های شمال عراق است نیست. من شخصاً، در اکتبر سال 2007، از پایگاه های گروه پژاک بازدید کرده ام. پژاک بیش از هر چیز یک سازمان سیاسی است که برای " تغییر فرهنگ " در کردستان ایران و دست یابی به دموکراسی و جدایی دین از حکومت می کوشد. به گفته آقای احمدی؛ طرفداران پژاک در تظاهرات پس از انتخابات در تهران و شهرستان ها نقش مهمی داشتند، و شماری ازآنان دستگیر و محاکمه و اعدام شده اند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، روز هشتم مارس، کوتاهی دولت ایران در درخواست به موقع استرداد آقای رحمان حاجی  احمدی، به ایران را یاد آور شد. ایران جایی که آقای احمدی بی شک اعدام می شد.

 

آلمان ها، آقای احمدی را پس از بازداشت در یک مخفی گاه، پس از تعطیلات پایان هفته آزاد کردند. آقای احمدی حق ترک آلمان را ندارد.

پایان

 

توضیح مترجم:

سازمان پلیس جهانی " اینترپل " سازمان هماهنگی میان پلیس کشورهای عضو و مرکز نگهداری اطلاعات است. اینتر پل امکان تحقیق و بررسی در مورد احکام بازداشتی که از سوی کشور های عضو به این سازمان فرستاده می شود را ندارد، و بنابراین به احکام صادره از سوی اعضای خود اعتماد می کند.

 

اینتر پل در سال 1923، سازماندهی شده و پس از سازمان ملل متحد، دومین نهاد جهانی بود که پایه گذاری شد. این سازمان برای دستگیری متهمین مسائل جنایی و تروریستی بنا شده است،  وتاکنون حدود 195 کشور در جهان شناخته شده اند و بجز هفت کشور، 188 کشور دیگرعضو اینترپل می باشند و هر کشورعضو در پلیس اینترپل نماینده دارد.

 

کشور های ؛ کره شمالی و جزایر؛  کیری باتی، میکرونزی، پالائوس،  توالو، وانوآت و سالومون، عضو اینتر پل نمی باشند

 

اینتر پل، هفت دفتر در کشور های آرژانتین، کامرون، ساحل عاج، السالوادور، کنیا ، تایلند و زیمبابوه و یک نمایندگی در سازمان ملل متحد در نیویورک دارد.

 

از آغاز کار اینترپل تاکنون، روسای آن یکبار از کشور اتریش، چهار بار از فرانسه، یکبار از انگلیس انتخاب شده اند ، و دبیر کل کنونی اینترپل ،آقای رونالد نوبل، از کشور آمریکا می باشد، که از سال 2005، تاکنون ریاست این سازمان را بعهده دارد.

 

متاسفانه جمهوری اسلامی از عضویت در این نهاد بین‌المللی سوء استفاده کرده ، و برای سرکوب مخالفانش سیاسی اش از آن بهره می گیرد.

 

در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ جمهوری اسلامی حکم بازداشت دوازده نفر از اعضای حزب کمونیست کارگری را بعنوان تروریست به اینتر پل داد. حکومت اسلامی تاکنون، احکام بازداشت شماری از اعضای سازمان مجاهدین، کرد ها،  بلوچ ها و عرب تباران خوزستان را برای دستگیری به اینتر پل داده است.

 

از سوی دیگر نام برخی از سران حکومت اسلامی، نیزبه دلیل نقش داشتن در برخی از عملیات تروریستی در فهرست اینترپل ثبت شده است.  از چهر ه های سرشناس حکومت اسلامی که تحت تعقیب اینتر پل می باشند می توان از، علی فلاحیان وزیر پیشین اطلاعات ، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع کنونی ، حجت الاسلام محسن ربانی، احمد رضا عسکری و محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران نام برد.


March 31st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی